zaterdag 24 mei 2008

Le Triangle du doubs


Om 5:30 opgestaan om eerst even een bak met pasta te eten om vervolgens om 6:00 te vertrekken naar Vercel, een klein plaatsje in de Doubs. Om 7:30 was ik gearriveerd, mooi een uur van te voren, dus nog tijd genoeg om mijn nummer te halen en om alles in orde te maken. Het weer was niet al te best en van tijd tot tijd regende het terwijl de voorspellingen hadden aangegeven dat het in de morgen nog droog zal zijn. Goed aangekleed en regenjack mee, ik wilde hier niet ziek gaan worden.

Na de start de eerste 20 km rustig aan meegereden en goed kunnen opwarmen. Na ongeveer 25 km kwam de eerste klim van ongeveer 6 km. Zoals gewoonlijk kon ik me niet inhouden en ben het tempo gaan bepalen. Na een kilometer kwam er een andere renner over mij heen en gooide er nog een tandje bij, die moest ik dus goed in de gaten houden. Op de top goed blijven tempo rijden met als gevolg een klein groepje van zo'n 10 man. Later zal die groep weer aangroeien tot ongeveer 25 man. Op kilometer 60 ben ik met een andere renner die ik ken van de Franse wedstrijden samen op pad gegaan, met gevolg dat er zich een klein groepje vormde van 6 man.

Zo´n 50 kilometer van de streep hadden wij in de kopgroep een valpartij van twee man, ik kon gelukkig nog op tijd remmen en er omheen rijden. Gelukkig hadden ze weinig schade en konden gauw weer aansluiten. Op naar de laatste klim van de dag ongeveer 20 kilometer van de finish begon ik toch al aardig vermoeid te raken, misschien gebrek aan te weinig drinken ?.

Toch ben ik op de laatste klim het tempo gaan opvoeren om te kijken of ik kon wegrijden, helaas bleven er nog 3 man in mijn wiel. Dan toch maar even van kop af en herstellen om een kilometer later een demarrage te plaatsen. Dit doe ik eigenlijk nooit, meestal rijd ik gewoon hard tempo omhoog en zie wel wat er over blijft. Ik kreeg al snel een mooi gaatje want het lukte ze in eerste instantie niet om het gat dicht te rijden. Uiteindelijk slaagde Nicolas Bazin er wel in om in een keer alleen het gat te dichten, om vervolgens samen met mij weg te blijven. Ik had toen nog geen idee met wie ik op pad was, maar hij had wel een hoop macht in de benen. 200 Meter voor de finish demarreerde hij uit mijn wiel en ik kon hem helaas niet volgen, wat dus een tweede plaats opleverde. Na de aankomst even met hem gepraat en toen bleek al snel dat ik zijn naam wel vaker had gehoord. Hij kwam afgelopen jaar uit voor het Franse cyclo-cross team, en rijd vanaf volgende maand bij een klein continentaal team.

Met 157 km in de benen met een gemiddelde van bijna 38 km per uur en 25oo Hm weer snel naar huis waar 20 man in mijn hotel zat te wachten.

Volgende week 1 juni heb ik mij weer ingeschreven voor een wedstrijd met mijn France club AC Thann.

Geen opmerkingen: