dinsdag 20 mei 2008

Zondag 18 mei

Zondag morgen vroeg vertrok ik om 7 uur om te samen met mijn club AC Thann een wedstrijd te fietsen in de streek Champagne - Ardenne zo'n 300 km hier vandaan. Het was een voorselectiewedstrijd voor 2e divisie clubs. Er waren deze zondag nog 3 van deze wedstrijden over heel Frankrijk. De beste clubs van deze wedstrijden mogen dan door naar de finale in de Pyreneen in September.

Het weer zag er redelijk uit maar men voorspelden toch wel de mogelijkheid tot plaatselijke buien. Het was een wedstrijd over 157 km met de eerste 50 km vlak, dan zo'n 50 km door de Champagne streek klimmen en dan de laatste 50 km weer redelijk vlak, om dan als laatste drie plaatselijke rondjes af te leggen van ongeveer 3 km.

Na de start goed voorin gebleven en elke keer attent mee gesprongen. Er reed in de eerste 50 km niemand weg en bleven als peloton met 120 man samen. Op de eerste klim werd er direct goed doorgereden en de eerste afvallers waren een feit. Op een opvolgende klim ben ik weggereden, en kreeg twee andere coureurs mee. Samen hebben wij zo'n 20 km vooruit gereden met een maximale voorsprong van 1 minuut 30. Ik begon toen al aardig vermoeid te raken, de andere renners reden op het vlakke net even iets te hard voor mij. Ik heb toen ook besloten om me weer te laten afzakken in het peloton, jammer. De uiteindelijke winnaar was een van de koplopers.

Na een zeer natte afdaling met zware buien en omweer kreeg ik een lekke voorband. Het water met veel steentjes spoelde als rivieren over de weg. Ik was dan ook niet de enige met een lekke band, er stonden er veel meer.

Ik, in mij beste frans, door de communicatie geroepen dat ik lek had, maar dat mocht niet baten, door een storing of i.d. werd dat niet ontvangen (moet misschien toch wat meer aan mijn frans gaan werken). Uiteindelijk van een neutrale wagen een nieuw wiel gekregen en tussen de auto's door, in de stromende regen met veel gevaar, naar voren gereden.

Nadat ik weer de aansluiting had gekregen, had ik het even zwaar en zat er even doorheen. Gelukkig toch nog een beetje weten te herstellen en op de laatste 3 plaatselijke omlopen nog met een klein groepje kunnen wegrijden. Moe maar voldaan als eerste van mijn club over de finish. Volgens onze ploegleider die op de meet stond te wachten een 12e of 13e plaatst, tevreden dus. Alleen in de officiële uitslag stond ik als 24e vermeld ??, waarschijnlijk in de laatste omlopen zijn ze de tel kwijtgeraakt met groepjes achterblijvers, jammer. Onze ploegleider heeft nog protest ingediend maar dit mocht helaas niet baten. Als ze wel goed hadden geteld, hadden wij waarschijnlijk met onze club naar de finale gemogen van het Franse kampioenschap voor 2e divisie clubs. Maar helaas, het mocht niet zo zijn.

Wel had ik de derde plaats in het bergklassement gewonnen en was ik de eerste (enige) Nederlander, dat is toch nog iets !!.

Nu goed rusten en Zaterdag een nieuwe uitdaging, de cyclo Le Triangle du Doubs

Geen opmerkingen: